Terug

Basisvaardigheden voor telefonistes en receptionistes

Bij de telefoniste en de receptioniste begint vaak het eerste contact dat klanten met uw bedrijf hebben. Een vriendelijke en professionele indruk is voor hen van groot belang. Daarnaast mag men van hen verwachten dat ze professioneel en alert op allerlei situaties inspeelt.
Klantgerichtheid moet ťťn van haar belangrijkste drijfveren zijn. In de training zal er aandacht worden besteed aan het ontvangen van klanten, de eigen presentatie, luistervaardigheden en vraagtechnieken, het 'sturen' van een gesprek en non-verbale communicatie. Centraal staat hoe de organisatie zich naar buiten toe wil profileren en hoe de medewerkers dat in de praktijk moeten doen. Daarnaast wordt benadrukt dat men ook interne klanten heeft en hoe we effectiever met hen kunnen omgaan.

Bestemd voor:
Telefonistes, receptionistes en secretaresses.

Doel:
Zorgen voor succesvolle communicatie met interne en externe cliŽnten door middel van het verbeteren van de eigen communicatieve vaardigheden en het inzicht in mensen.

Trainingsonderwerpen:
1. ontvangen van klanten
2. inzicht in mensen
3. luistervaardigheden
4. vraagtechnieken
5. non-verbale communicatie
6. geven van complimenten en adviezen
7. werken vanuit de missie, visie en identiteit van de organisatie
8. omgaan met kritiek
9. interne en externe klantgerichtheid
10. klachtenopvang- en afhandeling
11. omgaan met moeilijke mensen
12. effectief cliŽntgericht telefoongebruik
13. het doen en nakomen van beloften

Methode:
De praktijkgerichte oefeningen worden afgewisseld en onderbouwd met korte, theoretische situaties. De nadruk ligt op praktische tips voor een systematische en effectieve aanpak.
De deelnemers werken aan de hand van cases, die zijn ontleend aan de praktijk. De deelnemers noteren hun verder te ontwikkelen vaardigheden op hun Persoonlijk Ontwikkelingsplan.

Trainingsduur:
2 aaneengesloten dagen.

Ik wil graag meer informatie over deze training. Neem contact met mij op.

Terug | Omhoog